Thursday, June 2, 2011

Negeri perlu serius sertai Liga Bola Sepak KPM

Utusan
ARKIB : 20/01/2011


MUSIM 2011 Liga Bola Sepak KPM mendapat suntikan bantuan daripada Jawatankuasa Tabung Pembangunan Bola Sepak Kebangsaan yang dipengerusikan Datuk Razali Ibrahim, Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Bantuan jawatankuasa ini amatlah tepat kerana sekolah merupakan tempat bakat bola sepak boleh dikenalpasti dan dimajukan sehingga ke tahap yang cemerlang.

KPM mempunyai struktur dari segi membangunkan sukan termasuk bola sepak dan sukan-sukan yang lain.

Melalui Program Sukan Prestasi Tinggi Sekolah, Pusat Latihan Daerah, Sekolah Sukan Negeri dan Sekolah Sukan Malaysia telah diwujudkan di mana di sekolah ini akan di tempatkan murid-murid yang berbakat dalam sukan-sukan yang dipilih.

Apa yang kurang ialah sumber kewangan dan tenaga pakar khususnya, jurulatih.

Sekolah Sukan di Pahang akan siap tidak lama lagi dan sekolah ini akan menjadikan bola sepak sebagai sukan utamanya.

Padang bola telah disediakan lebih daripada yang dimiliki oleh sekolah-sekolah biasa.

Penubuhan akademi bola sepak yang akan di tempatkan di Pahang juga sepatutnya dirancang supaya tidak jauh dari sekolah sukan ini.

Dengan itu kedua-dua pusat latihan ini akan saling melengkapi dari semua sudut khususnya dari segi kejurulatihan yang boleh membantu sekolah sukan ini.

Musim Liga Bola Sepak KPM 2011 akan dilancarkan pada 5 Mac ini di Stadium Mini SMK Tunku Anum Tunku Abdul Rahman, Kedah.

Dalam tempoh lima bulan dijangka pemain-pemain remaja ini akan berjaya menempuh satu musim pertandingan yang mencukupi sesuai dengan status mereka sebagai murid sekolah, yang perlu juga menghadiri kelas-kelas untuk mata pelajaran akademik.

Kita sepatutnya tidak melupakan aspek akademik supaya tidak menjejaskan masa depan pemain ini, terutamanya jika mereka gagal menjadi pemain bola sepak profesional.

Liga ini akan terus menjalani proses pembaikan dari masa ke semasa.

Jabatan Pelajaran Negeri mestilah memainkan peranan supaya pasukan negeri yang diletakkan disemua Sekolah Sukan Negeri diperkuatkan dengan pemain-pemain terbaik dari negeri berkenaan.

Dengan ini saingan di antara pasukan-pasukan yang bertanding akan menjadi lebih sengit dan kualitinya akan bertambah baik.

Negeri-negeri lain pun boleh mencapai kemenangan kalau ada unsur yang bersungguh-sungguh di setiap negeri dan ini tidak akan membolehkan hanya negeri-negeri tertentu sahaja yang membolot kejohanan. Memandangkan sukan bola sepak merupakan sukan yang tersohor bukan sahaja di negara kita tetapi di dunia maka prestasi setiap pasukan yang bertanding dalam Liga Bola Sepak KPM ini sewajarnya dijadikan penilaian prestasi bagi kepimpinan di setiap negeri.

No comments:

Post a Comment